در حال بارگذاری ...
نوشته شده در 5 فروردین 1400، ساعت 18:56

راهکارهای تقویت خواندن دربهترین مدرسه فیروزآباد

خلاصه مطلب

 

راهکارهای تقویت خواندن دربهترین مدرسه فیروزآباد:

۱_ حل مسئله :یکی از مهارت های اساسی خواندن حل مسئله است در این حالت متنی را انتخاب می کنیم که دارای گره داستانی باشد و از دانش آموزان می خواهیم پس از مطالعه داستان گره موجود را پیدا کرده و حل کنند مثلاً در مسئله" مرده زنده شد "یا" خرچنگ مرغ ماهی خوار" می توان گفت اگر به جای یکی از شخصیت‌های داستان بودی چه میکردی؟ در متن درس ها نیز می توان پرسش‌های تفکر برانگیزی مطرح کرد که دانش آموزان به آنها پاسخ دهند.

۲_ بیان پیام اصلی متن:

متن خواندنی را در اختیار دانش‌آموزان قرار می دهیم تا آن را بخوانند سپس درباره متن فکر کرده و پیام اصلی داستان را بگویند مثلاً درس اگر دیگران نبودند را بخوانم و نظر خود را بگویند و بنویسند.

۳_بررسی جزئیات:

یکی دیگر از مهارتهای خواندن تجزیه و تحلیل متن و بررسی جزئیات از تشخیص مکان و فضای داستان قهرمانان و شخصیت‌های داستان مجموعه رویدادهای جزئی اشیا و پدیده ها از جمله مواردی هستند که دانش‌آموزان در بررسی درس می توانند تمرین کنند مثلاً درس دوست بزرگ بچه ها را بخوانند و مهمترین فعالیتهای جبار باغچه بان را بیان کنند.

۴_استخراج نتایج:

بر اساس این مهارت دانش آموز متن خواندنی را مطالعه می کند و پس از تحلیل ذهنی و بررسی قسمتهای مختلف متن نتیجه گیری خود را اعلام می‌کند مثلا از دانش آموزان می خواهیم درس ۴ کودکان حق دارند که.... را بخوانم و نتیجه درس را در چند جمله گفته یا در چند سطر بنویسند.

۵_ بیان دریافت ها و استنباطات:

متن خواندنی را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهیم تا آن را به دقت مطالعه کنند سپس از آنها می‌خواهیم که به ما بگویند از این متن چه فهمیده اند به آنها فرصت می‌دهیم پاسخ‌های خود را بگویند.

۶_ قضاوت و داوری:

دانش آموزان متن را می خوانند و با توجه به راهنمایی معلم درباره شخصیت ها یا موضوعات مورد نظر و قضاوت و داوری می پردازند گفتنی است که این مهارت متناسب با توانایی دانش‌آموزان باید اجرا شود.

۷_ تصمیم گیری:

متنی ساده یا داستانی را به دانش آموزان می دهیم تا آن را بخوانند و درباره موارد خواسته شده تصمیم بگیرد مثلاً به ما بگویید اگر به جای نویسنده بودند چه می‌کردند یا درباره مواردی که معلم تعیین کرده تصمیم‌گیری کنند.

۸_دلیل آوردن:

دلیل آوردن مهارتی است که نیاز به یکسری توانایی‌های ذهنی دارد و لازمه این امر توجه به تمرین در خواندن است بنابراین از دانش آموزان می خواهیم تا بخوانند و نظر خود را نسبت به آن بگویم و برای نظرات خود دلیل بیاورند.

۹_تاثیرگذاری:

دانش آموزان متن را می خوانند و به هم گروه‌های یا معلم می‌گویند متن چه تاثیری در آنها گذاشته است برای روشن شدن موضوع معلم می‌تواند از حالات یا احساس آنها بپرسد آیا پس از خواندن متن غمگین شدن یا شاد شدند؟ وقتی متن تمام شد چه احساسی به آنها دست داد.

۱۰_سرنخ های متن:

متنی را انتخاب می‌کنیم که حوادث رویدادهایی پیچیده و معماگونه داشته باشند از آنها می‌خواهیم پس از خواندن هر بخش ادامه را حدس بزنند و چگونگی پیدا کردن سرنخ ها را بگویند این تغییر موجب می‌شود ذهن آنها برای پیدا کردن بحث دقایق فعال باشد می پرسیم از کجا فهمیدن این اتفاق می افتد؟

۱۱_پیشگوئی حوادث:

این مهارت نزدیک به مهارت شماره ۱۰ می باشد اما باید بدانیم در پیدا کردن سرنخ ها دانش آموز راه رسیدن به هدف را تشخیص می دهد در حالی که در این مهارت و حوادث بعدی داستان را تخمین می زند در اینجا می‌پرسیم فکر می کنید ادامه داستان چه می شود؟

۱۲_ مقایسه کردن برای نشان دادن شباهت ها:

وقتی متن مورد نظر را خواندن از آنها می‌خواهیم پدیده‌ها اشخاص امور اشیا و حوادث را با هم مقایسه کنند و شباهت بین آنها را بگویند این کار به آنها کمک می کند تا در زمینه گسترش مهارت های نگرشی نیز تقویت شوند.

۱۳_تعمیم دادن:

متن را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهیم تا آن را به دقت مطالعه کنند سپس از آنها می‌خواهیم بخش‌هایی را انتخاب کنند که می‌توان نمونه‌های از آن ملاحظه کرد یعنی چه مطالبی را می توان به کل محیط عمومیت داد آیا می‌توان گفت همه کودکان ترسو درست کار هستند؟

۱۴_ مقایسه کردن برای نشان دادن تفاوت ها:

مشابه مهارت شماره ۱۲ دانش آموزان پدیده‌ها اشیا امور حوادث و اشخاص را با هم مقایسه می کنند و تفاوت های آنها را پیدا کرده و بیان می‌کنند.

۱۵_خلاصه کردن:

این مهارت یکی از رایج ترین مهارت های زبانی است بر این اساس دانش آموزان متوسطه درس را می‌خوانند و خلاصه آن را به زبان خودشان بیان می‌کند در آغاز نیازی نیست درباره راههای خلاصه کردن و انواع آن سخن بگوییم بهتر است آنها به همان شکل ابتدایی متن را خلاصه کند.

۱۶_زبان تصویری:

دانش آموزان متن مورد نظر را می خوانند و موضوع و پیام آن را از طریق نقاشی بیان کند استفاده از توان تصویری موجب می شود توانایی درک متن و ارائه آن به شکل تصویری تقویت شود.

۱۷_همانندسازی:

از دانش آموزان می خواهیم پس از مطالعه ی متن داستان دیگری را شبیه به آن تعریف کند یا به جای برخی از این عناصر داستان مثل قهرمانان و فضا از عناصر مشابه و همانند استفاده کرده داستان یک بار دیگر بازنویسی کند.

۱۸_استعاره سازی:

متنی را انتخاب می‌کنیم که در آن استعاره‌های به کار رفته باشد یا اینکه امکان ساختن استار وجود داشته باشد بسیاری از استاره های کودکانه در حوزه افعال به کار گرفته می‌شود مثلاً کودک پس از دیدن رودخانه می گوید انگار رودخانه دیوانه شده است و بنابراین از این آنها می‌خواهیم متن بخوانند استار ها را نشان دهند یا صفت هایی را به برخی اشیا پدیده ها نسبت دهند.

۱۹_مبالغه کردن:

یکی از مهارتهای کودکان در زمینه شناخت شناسی مبالغه کردن است یعنی آنها در بسیاری از موارد برای تعریف و توصیف اشیا و پدیده ها به ویژه امور مورد علاقه از مبالغه استفاده می کنند این مهارت برای تقویت درک مطالب و تمرین برای وسعت بخشیدن به نگارش نیز مناسب است.

۲۰_بیان دوباره(سبک شخصی)

دانش آموزان ابتدا متن را می خواند سپس داستان یک بار دیگر به زبان خودشان می‌گویند یا می‌نویسند هر فرد در بیان مجدد مطالب سبک مخصوص به خود دارد بنابراین در این مهارت کودکان بیشتر جملات دشوار را به زبان خود بیان می کنند و به جملات سال دست نمی‌زند نکته دیگر این که به بیان دوباره به توانایی‌های ذهنی دایره لغات فرهنگ حاکم بر خانواده و... بستگی دارد علاوه بر این بیان و مجدد غیر از مهارت خلاصه کردن است.

۲۱_

برای ایجاد مقاله جدید، در بخش مدیریت ، از قسمت عمومی ، "مقاله" را انتخاب کنید.

 

محتوای اصلی مقاله در این قسمت نوشته می شود

راهکارهای تقویت خواندن دربهترین مدرسه فیروزآباد

ویراستار مدرسه
عمومی
5 فروردین 1400، ساعت 18:56۲۰ دقیقه مطالعه
خلاصه مطلب

 

راهکارهای تقویت خواندن دربهترین مدرسه فیروزآباد:

۱_ حل مسئله :یکی از مهارت های اساسی خواندن حل مسئله است در این حالت متنی را انتخاب می کنیم که دارای گره داستانی باشد و از دانش آموزان می خواهیم پس از مطالعه داستان گره موجود را پیدا کرده و حل کنند مثلاً در مسئله" مرده زنده شد "یا" خرچنگ مرغ ماهی خوار" می توان گفت اگر به جای یکی از شخصیت‌های داستان بودی چه میکردی؟ در متن درس ها نیز می توان پرسش‌های تفکر برانگیزی مطرح کرد که دانش آموزان به آنها پاسخ دهند.

۲_ بیان پیام اصلی متن:

متن خواندنی را در اختیار دانش‌آموزان قرار می دهیم تا آن را بخوانند سپس درباره متن فکر کرده و پیام اصلی داستان را بگویند مثلاً درس اگر دیگران نبودند را بخوانم و نظر خود را بگویند و بنویسند.

۳_بررسی جزئیات:

یکی دیگر از مهارتهای خواندن تجزیه و تحلیل متن و بررسی جزئیات از تشخیص مکان و فضای داستان قهرمانان و شخصیت‌های داستان مجموعه رویدادهای جزئی اشیا و پدیده ها از جمله مواردی هستند که دانش‌آموزان در بررسی درس می توانند تمرین کنند مثلاً درس دوست بزرگ بچه ها را بخوانند و مهمترین فعالیتهای جبار باغچه بان را بیان کنند.

۴_استخراج نتایج:

بر اساس این مهارت دانش آموز متن خواندنی را مطالعه می کند و پس از تحلیل ذهنی و بررسی قسمتهای مختلف متن نتیجه گیری خود را اعلام می‌کند مثلا از دانش آموزان می خواهیم درس ۴ کودکان حق دارند که.... را بخوانم و نتیجه درس را در چند جمله گفته یا در چند سطر بنویسند.

۵_ بیان دریافت ها و استنباطات:

متن خواندنی را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهیم تا آن را به دقت مطالعه کنند سپس از آنها می‌خواهیم که به ما بگویند از این متن چه فهمیده اند به آنها فرصت می‌دهیم پاسخ‌های خود را بگویند.

۶_ قضاوت و داوری:

دانش آموزان متن را می خوانند و با توجه به راهنمایی معلم درباره شخصیت ها یا موضوعات مورد نظر و قضاوت و داوری می پردازند گفتنی است که این مهارت متناسب با توانایی دانش‌آموزان باید اجرا شود.

۷_ تصمیم گیری:

متنی ساده یا داستانی را به دانش آموزان می دهیم تا آن را بخوانند و درباره موارد خواسته شده تصمیم بگیرد مثلاً به ما بگویید اگر به جای نویسنده بودند چه می‌کردند یا درباره مواردی که معلم تعیین کرده تصمیم‌گیری کنند.

۸_دلیل آوردن:

دلیل آوردن مهارتی است که نیاز به یکسری توانایی‌های ذهنی دارد و لازمه این امر توجه به تمرین در خواندن است بنابراین از دانش آموزان می خواهیم تا بخوانند و نظر خود را نسبت به آن بگویم و برای نظرات خود دلیل بیاورند.

۹_تاثیرگذاری:

دانش آموزان متن را می خوانند و به هم گروه‌های یا معلم می‌گویند متن چه تاثیری در آنها گذاشته است برای روشن شدن موضوع معلم می‌تواند از حالات یا احساس آنها بپرسد آیا پس از خواندن متن غمگین شدن یا شاد شدند؟ وقتی متن تمام شد چه احساسی به آنها دست داد.

۱۰_سرنخ های متن:

متنی را انتخاب می‌کنیم که حوادث رویدادهایی پیچیده و معماگونه داشته باشند از آنها می‌خواهیم پس از خواندن هر بخش ادامه را حدس بزنند و چگونگی پیدا کردن سرنخ ها را بگویند این تغییر موجب می‌شود ذهن آنها برای پیدا کردن بحث دقایق فعال باشد می پرسیم از کجا فهمیدن این اتفاق می افتد؟

۱۱_پیشگوئی حوادث:

این مهارت نزدیک به مهارت شماره ۱۰ می باشد اما باید بدانیم در پیدا کردن سرنخ ها دانش آموز راه رسیدن به هدف را تشخیص می دهد در حالی که در این مهارت و حوادث بعدی داستان را تخمین می زند در اینجا می‌پرسیم فکر می کنید ادامه داستان چه می شود؟

۱۲_ مقایسه کردن برای نشان دادن شباهت ها:

وقتی متن مورد نظر را خواندن از آنها می‌خواهیم پدیده‌ها اشخاص امور اشیا و حوادث را با هم مقایسه کنند و شباهت بین آنها را بگویند این کار به آنها کمک می کند تا در زمینه گسترش مهارت های نگرشی نیز تقویت شوند.

۱۳_تعمیم دادن:

متن را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهیم تا آن را به دقت مطالعه کنند سپس از آنها می‌خواهیم بخش‌هایی را انتخاب کنند که می‌توان نمونه‌های از آن ملاحظه کرد یعنی چه مطالبی را می توان به کل محیط عمومیت داد آیا می‌توان گفت همه کودکان ترسو درست کار هستند؟

۱۴_ مقایسه کردن برای نشان دادن تفاوت ها:

مشابه مهارت شماره ۱۲ دانش آموزان پدیده‌ها اشیا امور حوادث و اشخاص را با هم مقایسه می کنند و تفاوت های آنها را پیدا کرده و بیان می‌کنند.

۱۵_خلاصه کردن:

این مهارت یکی از رایج ترین مهارت های زبانی است بر این اساس دانش آموزان متوسطه درس را می‌خوانند و خلاصه آن را به زبان خودشان بیان می‌کند در آغاز نیازی نیست درباره راههای خلاصه کردن و انواع آن سخن بگوییم بهتر است آنها به همان شکل ابتدایی متن را خلاصه کند.

۱۶_زبان تصویری:

دانش آموزان متن مورد نظر را می خوانند و موضوع و پیام آن را از طریق نقاشی بیان کند استفاده از توان تصویری موجب می شود توانایی درک متن و ارائه آن به شکل تصویری تقویت شود.

۱۷_همانندسازی:

از دانش آموزان می خواهیم پس از مطالعه ی متن داستان دیگری را شبیه به آن تعریف کند یا به جای برخی از این عناصر داستان مثل قهرمانان و فضا از عناصر مشابه و همانند استفاده کرده داستان یک بار دیگر بازنویسی کند.

۱۸_استعاره سازی:

متنی را انتخاب می‌کنیم که در آن استعاره‌های به کار رفته باشد یا اینکه امکان ساختن استار وجود داشته باشد بسیاری از استاره های کودکانه در حوزه افعال به کار گرفته می‌شود مثلاً کودک پس از دیدن رودخانه می گوید انگار رودخانه دیوانه شده است و بنابراین از این آنها می‌خواهیم متن بخوانند استار ها را نشان دهند یا صفت هایی را به برخی اشیا پدیده ها نسبت دهند.

۱۹_مبالغه کردن:

یکی از مهارتهای کودکان در زمینه شناخت شناسی مبالغه کردن است یعنی آنها در بسیاری از موارد برای تعریف و توصیف اشیا و پدیده ها به ویژه امور مورد علاقه از مبالغه استفاده می کنند این مهارت برای تقویت درک مطالب و تمرین برای وسعت بخشیدن به نگارش نیز مناسب است.

۲۰_بیان دوباره(سبک شخصی)

دانش آموزان ابتدا متن را می خواند سپس داستان یک بار دیگر به زبان خودشان می‌گویند یا می‌نویسند هر فرد در بیان مجدد مطالب سبک مخصوص به خود دارد بنابراین در این مهارت کودکان بیشتر جملات دشوار را به زبان خود بیان می کنند و به جملات سال دست نمی‌زند نکته دیگر این که به بیان دوباره به توانایی‌های ذهنی دایره لغات فرهنگ حاکم بر خانواده و... بستگی دارد علاوه بر این بیان و مجدد غیر از مهارت خلاصه کردن است.

۲۱_

برای ایجاد مقاله جدید، در بخش مدیریت ، از قسمت عمومی ، "مقاله" را انتخاب کنید.

 

محتوای اصلی مقاله در این قسمت نوشته می شود